JUAN MAYA MARROTE - חואן מאיה מרוטה

נגן הפלמנקו חואן מאיה מרוטה - Juan maya marote נולד בגרנדה שבספרד בשנת 1936, נפטר בספטמבר 2002 וסימן תקופה. לדעתם של מביני דבר רבים, הוא נחשב לאחד הנגנים החשובים ביותר בכל הזמנים.

 

בצעירותו כבר הופיע בגרנדה כרקדן עד שיום אחד (כך הוא מספר) הגיעה קבוצת תיירים, שביקשה לצפות במופע פלמנקו כשנגני הפלמנקו יצאו לקניות. אז קרה שהוא תפס גיטרה והעניק לקהל הופעה משביעת רצון. מאז בעל הבית החליט לצרפו כנגן הקבוצה.

 

חואן מאיה מרוטה נאלץ לפתח טכניקת נגינה מיוחדת של רסגיאדו - נגינה על כל המיתרים בו זמנית, כיוון שסבל מבעיה רפואית ביד שמנעה ממנו לנגן אותו. כיום, רבים מנגני הפלמנקו מנגנים את רסגיאדו, שמאז קרוי על שמו: "הרסגיאדו של מרוטה".

 

Paco de lucia אמר עליו:

"הוא היה גיטריסט שתרם רבות לעולם הגיטרה ובמיוחד ברסגיאדו המיוחד שלו, שכל הנגנים העתיקו ממנו. אני, באופן אישי, הייתי מדגיש את השמחה ואת הסימפטיות שלו, אבל קינאתי בעיקר בגלל שערו הארוך".

 

נגינתו האישית והייחודית היא קולאז' מעניין בין הישן לחדש. מתוק ב-Granainas היפהפיות שלו ואגרסיבי בענפים הקצביים. תכונות אלה הביאו אותו ללוות אמנים רבים ומגוונים ביותר, כגון: Carmen amaya , Antonio gades ,Manuela vargas, Pansequito.

Turronero,Rafael farina ,Bambino ,Paquera de jerez, Fernanda y Bernarda מהעיר אוטררה ורבים וטובים אחרים.

 

מתוך הריאיון אתו:

חואן, מה דעתך על נגינת הפלמנקו העכשווית?

"מבחינה אמנותית, בכל הנוגע לגיטרה עצמה-היום מנגנים טוב יותר ..... בליווי שירה ובנגינה טהורה מנגנים פחות טוב. היום יש הרבה מאוד גיטריסטים שמנגנים טוב, אבל בעיניי לנגן טוב זה כשמלווים ריקוד או שירה ושומרים על הניגונים המקוריים. אם מנגנים Solea אז מנגנים Solea ואם מנגנים Sigueriya אז מנגנים Sigueriya, מבינים שמנגנים Sigueriya .... .היום לא מבינים מה מנגנים..... זו האמת."

 

"לפני כמה ימים שמעתי גיטריסט מעולה שניגן עם שלושה מיתרים מכוונים שונה וכולם אמרו: 'מה הבחור מנגן?' אני אמרתי 'Siguiriya' אחרים אמרו 'Solea'. למה הם צריכים לעשות את זה? הפיוז'נים שעושים היום ממש מדאיגים. קודם היינו שומעים גיטריסט והיינו אומרים 'פלוני' והיינו קולעים כי לכולנו, בסגנון נגינת הפלמנקו, היה משהו שונה, צורה מסוימת לנגן, אבל היום כל הילדים מנגנים אותו הדבר והורסים את השירה עם האקורדים האלה. קודם שמענו פלסטות פלמנקות וצועניות שעוררו בך השראה. היום כבר לא מנגנים פלסטות, אלא משפטים, טמות. למה לנגן משפטים? תלמד קודם ללוות ולנגן קומפאס! כלומר הגיטרה השתכללה אבל הפלמנקו - לא....בשבילי לא."