מורה לגיטרה פלמנקו

שלושה דברים שכל נגן פלמנקו חייב לדעת

נגן פלמנקו חייב לדעת לנגן לליווי ריקוד, שירה ונגינה כסולן. הפלמנקו היא מוזיקה עממית שנוצרה בדרום ספרד, שהתחילה להתפתח משירים ללא ליווי מוזיקלי. הגיטרה הגיעה מאוחר יותר לתחום הפלמנקו, כדי לשרת וללוות את השירה ולבסוף נוסף גם הריקוד. כיום, הופעת פלמנקו כוללת את שלושת המרכיבים: השירה, הגיטרה והריקוד, ולכן נגן פלמנקו חייב לדעת איך ללוות שירה וריקוד ולנגן סולו, שהם שלושה סוגי נגינה שונים. נגן פלמנקו חייב לשלוט בכל אחד מהם כדי שייחשב כזה.

 

נגינה לריקוד: על מנת שהנגן יידע לנגן פלמנקו לריקוד, כלומר ללוות רקדניות, עליו להכיר את המונחים של ריקוד הפלמנקו, איך הם נראים בריקוד עצמו וכיצד מלווים את הרקדנית, כלומר איך מנגנים אותם. כל פרמטר כזה נראה ונשמע שונה זה מזה. נגן הפלמנקו הוא הראשון שמזהה מה הרקדנית רוקדת גם אם הם לא ביצעו חזרות על הריקוד, ולכן הוא גם מסמן לכל שאר האמנים את מה שקורה כעת בריקוד.

 

נגינה לשירה: נגינה לשירת פלמנקו יכולה להתבצע כשזמר מופיע עם נגן הגיטרה בלבד או בתוספת של רקדנית. נגינה לשירה עם ריקוד פלמנקו שונה מנגינה לשירה ללא ריקוד. על נגן הפלמנקו לדעת לא רק ללוות את ההרמוניות המתאימות של הזמר, אלא גם "לקרוא" את הזמר ולדעת מתי הוא הולך לסיים קטע מסויים ומתי להמשיכו כיוון שזמר פעמים רבות מאלתר ומחליט ברגע האחרון אם למשוך או לקטוע קטע זה או אחר.

 

נגינה כסולן: גם אם נגן פלמנקו לא מנגן גם כסולן מאז ומעולם אלא כ 50 שנה האחרונות, בעשרים השנה האחרונות דבר זה תופס תאוצה יותר ויותר עד כדי כך שפעמים רבות נגן הפלמנקו הוא עיקר ההופעה והזמר והרקדנים מתלווים אליו. לרוב נגן הפלמנקו גם מלחין את המוזיקה שהוא מנגן, לכן פרט לכך שעליו להכיר את כל הטכניקות, המקצבים ואת כל ענפי הפלמנקו, עליו גם להיבחן בכושר הכתיבה המוזיקלית שלו.

 

 

ייחודו של הבל כמורה לגיטרה פלמנקו

הבל ניגן בספרד כנגן פלמנקו מקצועי בשלוש אקדמיות לריקוד, שנחשבות בתי הספר החשובים ביותר בסביליה: האקדמיה לריקוד פלמנקו של מנולו מרין Manolo Marin, האקדמיה לפלמנקו של חוסה גלוון Jose Galvan האקדמיה לריקוד של מנולו ליאון, שבזמנו היה הכוראוגרף הראשי של אחד ממועדוני הפלמנקו החשובים ביותר בספרד Patio Sevillano, באקדמיה לריקוד פלמנקו של אלונסו פאבון Alonso Pavon ובאקדמיה לריקוד פלמנקו של אמיליו פרננדז Emilio Fernandez.

 

בישראל, עבד כנגן פלמנקו באקדמיות לריקוד של מיכל נתן, סילביה דוראן, דליה לאו וליאת רז.

זו הזדמנות מצוינת לתרגל ליווי לריקוד הפלמנקו, לכן כל תלמידיו של הבל מיישמים את נגינת הפלמנקו לריקוד באקדמיה מקצועית לריקוד פלמנקו בישראל.

 

רקע מקצועי

הבל ורכולס – מורה לגיטרה פלמנקו זה למעלה מ-26 שנה שלימד גיטרה פלמנקו גם בספרד, בה שימש כמורה בסביליה שבאנדלוסיה. במקביל, ניגן בשלוש אקדמיות לריקוד פלמנקו והופיע עם להקה צוענית בכל אנדלוסיה עם הזמר הצועני Jesus Montoya, הרקדן הראשי Alonso Pavon, ושתי רקדניות פלמנקו. הבל הופיע בהופעת הפלמנקו החשובה ביותר בעולם Bienal de Flamenco, פסטיבל הפלמנקו החשוב ביותר שנערך אחת לשנתיים בעיר סביליה ומופיעים בו כל אמני פלמנקו הגדולים ביותר, כמו Paco de Lucia, Camaron de la isla, Vicente Amigo ועוד. כמו כן, ניגן בחמש אקדמיות לריקוד פלמנקו בספרד ובארבע אקדמיות לריקוד בישראל. נוסף לכך, הופיע בטלוויזיה בתכניות של דן שילון, רבקה מיכאלי, מני פאר, ריח מנטה, בטברנה עם שמעון פרנס ומיכל זוארץ וכן השתתף בפסטיבל הגיטרה הבינלאומי בישראל, ששודר אף הוא בטלוויזיה והוקרן שנים רבות לאחר מכן בשידורים חוזרים.