top of page

A

אשוח-Abeto

נקרא גם אבטו גרמני (Abeto Aleman). זהו אחד משני סוגי העץ שממנו מייצרים את החלק הקידמי של גיטרות ה פלמנקו (השני נקרא: Cedro Canadiense). חלק זה מהגיטרה הוא החשוב ביותר ובוני הגיטרות מקדישים לו את רוב תשומת הלב בבניית ה גיטרה .
צלילם של גיטרות עשויות מ Abeto –מתפתח לאט יותר מאשר אלה מ Cedro, אך עמידותם לאחר בשלות הצליל היא הרבה יותר גבוה. קיימים סוגים רבים וביניהם ה Abeto Aleman(אבטו גרמני), היוגוסלבי ולאחרונה גם האמריקאי.
בוני הגיטרות בספרד מספרים שכאשר בעבר היה מגיע ה Abeto מגרמניה בלבד- הם היו מתחרים ביניהם מי יגיע קודם על מנת לבחור את העץ הטוב ביותר, כיוון שידעו שזהו חלקה של הגיטרה אשר יקבע את אופי הצליל.

נגינה במיתרים חסומים-A palo seco

בתרגום חפשי: במקל יבש. ביטוי שכוונתו: ללא ליווי מוסיקאלי. זמרים ורקדנים משתמשים בPalo seco בו הם רוקדים או שרים ללא ליווי מוסיקאלי של גיטרה ובכך מבליטים את השירה או הריקוד. נגן הפלמנקו חוסם בידו השמאלית את מיתרי הגיטרה ומנגן קצב בידו הימנית, דבר היוצר צליל סתום שנשמע ככלי הקשה, וזמרים מקישים בפרקי אצבעותיהם על השולחן. תנועה זו של הקשת פרקי האצבעות על השולחן נחשבת לאוטנטית ביותר. פרקי האצבעות הנוקשות נקראות: Nudillos. נהוג להשתמש ב Palo seco גם במהלך הריקוד, כקטע היוצר ניגודיות בין הקטעים המנוגנים עם ליווי גיטרה לבין אלה ללא ליווי גיטרה. רקדן פלמנקו יכול לרקוד ב Palo seco עם שירה או בלעדיה, דבר היוצר אפקט שונה ומעניין.

מניפה-Abanico

מניפה. אביזר המשמש את רקדנית פלמנקובעיקר בריקוד הGuajiras . עשוי בדרך כלל מעץ ומבד. המניפה שמשמשת לריקוד הפלמנקו, גדולה יותר מזו שמשתמשות נשים על מנת להתאוורר, צבעה צבע אחיד ללא ציורים ונקראת פריקון(Pericon). ריקוד הפלמנקו עם מניפה מצריך ידע ותרגול רב. רקדנית הפלמנקו לומדת לסובב את המניפה בצורה נכונה ונאה, לפתוח ולסגור אותה, להחזיק אותה נכון וליצור בעזרתה קווים ישרים לאורך גופה.

בית ספר לריקוד פלמנקו-Academia de flamenco

כינוי לבית ספר לריקוד ה פלמנקו . זהו שמם של בתי הספר לריקוד הפלמנקו. שעורי הפלמנקו מתקיימים באולם ובו רצפת עץ ומראות לאורך הקיר המרכזי. באקדמיות נלמדות טכניקות לריקוד הפלמנקו ובהם תנועות הידיים, רקיעות הרגליים, העמדה נכונה של הגוף, מיקום נכון של המשקל, עמידה והליכה נכונה על הבמה, שימוש באביזרים הנהוגים במחול הפלמנקו כגון: קסטניאטות (Castaniuelas), מניפה, כובע ושאל. כמו כן נלמדים ענפי הפלמנקו השונים ומקצביהם.
 

אסאיטונראס-Aceituneras

אחד מענפי הפלמנקו שמקורו בעיר Jaen . בתרגום חפשי: אוספות הזיתים. דומה מאוד לשירת ה טונה(Tona). שירה חופשית ללא ליווי גיטרה, שמקורו בשירה עממית אנדלוסית ששרו עובדי האדמה בזמן איסוף הזיתים, ללא ליווי מוסיקאלי של גיטרה. ספרד מייצרת יותר מ 25% מתוצרת הזיתים העולמית והיא בעלת זנים רבים(יותר מ 250).

Aceituneraקטע האזנה של

  חובב-Aficionado

כינוי לחובב מושבע של פלמנקו. הוא איננו עוסק בפלמנקו באופן מקצועי. לעיתים הוא מנגן, רוקד או שר מעט להנאתו אך הוא איננו זמר, רקדן או נגן פלמנקו, אלא מתעניין ומבין בנושא.

אלבוראס-Alboreas

La Tobala : שירה
Pedro Sierra : גיטרה

אחד מענפי הפלמנקו . אינו שייך למחוז מסוים. צועני מאוד באופיו, אשר נהוג לשיר אותו במסיבות ובחתונות. שייך למשפחת הבולריאס (Bulerias). ענף שבאופיו הוא בולריה ולעיתים Solea por buleria מאוד מהירה. הAlborea היה נוהג ספרדי שבו משליכים ממתקים ופרחים לכלה בבואה לרקוד. הצוענים אימצו את ה Alborea כענף צועני מובהק בעקבות מילות השיר שמדברות על בתוליותה של הכלה לפני חתונתה. בחתונות פרטיות אוסרים הצוענים על הלא צוענים להיות נוכחים, ואף מונעים מהם לשמוע את ה Alborea.


Bonita es la novia que tiene que dar
Rosas y jasmines por la madruga
Ay levanta y no duermas mas
Que manianita tendra lugar
Ay mare mia de las duqueras tu pones cama y yo cabecera

יפה הכלה שצריכה להגיע
כשושנים ויסמינים עם שחר
תתעורר אל תישן עוד
כי מחר זה יקרה
אימי האהובה! את מכינה את המיטה ואני את הכרית

Alboreas קטע האזנה של

אלגריאה או אלגריאס-Alegrias

בתרגום חפשי: שמחה. זהו אחד הענפים החשובים ביותר בפלמנקו . מקורו בעיר קאדיס(Cadiz) שבדרום ספרד. ענף שמנגנים, שרים ורוקדים אותו כמעט בכל הופעת פלמנקו. בעל משפט מוסיקאלי (Compas)של 12 פעימות המתחיל בפעמה 1 ומסתיים בפעמה ה 12, בהטעמות בפעימות: 3 , 6 , 8 , 10 , 12 . מנוגן בסולם מז'ורי ולעיתים רחוקות בסולם מינורי. הריקוד מאופיין בקטעי סולו של רגליים בשם אסקובייה(Escobilla), קטע איטי ומינורי בו הרקדן מביע את הריקוד בידיו ובגופו שקרוי סילנסיו(Silencio) וקטע מעבר ביניהם בשם פסאו דה קסטייאנה(Paseo de castellana) על שם מדרחוב במדריד בשם זה. השירה מאופיינת בפתיח ה:Tirititam . מספרים כי פתיח זה נוצר במופע שבו שכחו את מילות השיר. רבות ממילת השירים של ה Alegrias מספרות על עיר הנמל Cadiz.


A cai no le llaman cai que le llaman relicario
Porque por patrona tiene a la virgen del rosario
Cuando te vengas conmigo donde te voy a llevar
A darte una vueltecita por la muralla real


לקאדיס לא קוראים קאדיס אלא קוראים לה הקדושה
כי שומרת עליה הקדושה רוסריו
כשתבואי איתי לאן אני אקח אותך?

לעשות סיבוב בחומה "ריאל"

 

 

Alegrias קטע האזנה של
Tina Pavon : שירה
Eduardo Rebollar : גיטרה
Alegria de cordoba קטע האזנה של
Bonela hijo : שירה

אלספואה-Alzapua

טכניקת נגינה בגיטרה פלמנקו שבה האגודל מנגן כלפי מעלה בניגוד לנגינת האגודל, אשר מנגנת תמיד כלפי מטה. Alza פירושו: הרם(מלשון להרים). Pua פירושו מפרט, והכוונה היא לאגודל יד ימין. זו טכניקת נגינה בגיטרה, אשר קיימת במוסיקת הפלמנקו בלבד ויוצרת קצב מהיר וייחודי שמאוד מאפיין את נגינת הפלמנקו.

'ארפג-Arpegio

מבטאים: ארפחיו: טכניקת נגינה בגיטרה פלמנקו בה הנגן מנגן עם כל אצבע על מיתר אחר וכך מפרק את צלילי האקורד. טכניקה זו קיימת גם בגיטרה קלאסית ומשתמשים בה באותו אופן כמו בנגינה בגיטרה פלמנקו. ההבדל היחיד הוא שבגיטרה פלמנקו הארפחיו הוא יותר מהיר מאשר בנגינה בגיטרה קלאסית. בגיטרה חשמלית מבוצע הארפחיו בנגינת צלילי האקורד בזה אחר זה לפי סדר הופעתם ללא קשר למיתרים. כלומר בגיטרה חשמלית ניתן לנגן שני צלילי אקורד או יותר על אותו מיתר לעומת הארפחיו בגיטרה קלאסית ופלמנקו בהם על כל צליל מנוגן מיתר אחר.

אריארס-Arrieras

מבטאים זאת אריאראס: זהו ענף פלמנקו שמקורו בעיר Jerez de la Frontera דומה באופיו לטונה(Tona). זוהי שירה חופשית ללא קצב וללא ליווי מוסיקאלי של הגיטרה, בה זמר הפלמנקו מתאר את עבודת האדמה בשדות התירס לצלילי נקישות רגליהם של החמורים.

Arrieras de cordoba קטע האזנה של
Ninio de Olivares : שירה

Ayeo

זוהי קריאת זמר הפלמנקו לפני תחילת השיר. זה קורה בענפי הפלמנקו מקבוצת ה Cante grande , שהיא השירה העמוקה, האיטית והעצובה. קריאה זו עוזרת לזמר למצוא את הסולם שבו הוא יחל את השיר ומסייעת לו לחמם את קולו כיוון שפעמים רבות שירים אלה מתחילים בקול גדול, חזק ופתאומי. בקשר לתוכן הרי שמדובר בהברה בלבד שאין לה משמעות. ה Ayeo מושר פעם אחת או מספר פעמים לפי ראות עיניו של זמר הפלמנקו לדוגמא:
Ayyyyyyyy
Ayayayyyyyyy yaaaaayyyyy
Ayyyyyy yaaaa yaaaaaa

bottom of page