top of page

G

 גרוטין - Garrotin

ענף פלמנקו שמקורו בצפון ספרד בעיר Galicia. מקור המילה הוא בפועל Garrotear שזוהי פעולה של חיבוט החיטה להוצאת הגרעינים. אסיפת עובדי האדמה לטכס זה נקרא: Garroteada שבאה מהמילה Garrote(בספרדית- מקל).את ה Garrotin מנגנים, שרים ורוקדות אותו בדרך כלל נשים כשכובע לראשן(Sombrero). זהו ענף פלמנקו קליל בעל קצב של 4 פעימות, אשר מנוגן בסולם מז'ורי ובעל משפט מוסיקאלי(Compas) של 8 פעימות. מילות השירים הם לרוב קומיות. דוגמא לשיר: "אם אתה רוצה לדעת את שמי ואת שם אחותי- שמי הוא: שמי ושמה הוא: שמה" או:"תשאל את הכובע שלי...הכובע שלי יספר לך על הלילות הארורים שאני עובר".

 

 

 

Gitana

צוענייה.

 

 

 

Gitano

צועני.

דעות וסיפורים רבים קיימים על מקור גזע הצוענים. האחד מספר על ה "שא" הפרסי שהתודה על קסתא הודית נחותה, אשר תושביה היו בעלי כישורים אומנותיים גדולים ונדירים. כל קאסתה מסודרת בחברה על פי ערכה ההיררכי, על פי כללים נוקשים מאוד. ה"שא" החליט להביא אליו 100 משפחות מקסתא זו על מנת שיבדרו אותו. אלה נשארו שם כ- 100 שנה ולאחר מכן מסיבה לא ידועה החליט לסלקם. המשפחות התפזרו והחלו משם את נדידתם. סיפור אחר מספר על היותם של הצוענים אחד מ 12 השבטים האבודים של בני ישראל.

צועני.

 

 

 

Golpeador

בתרגום חפשי: מכה(נותן מכה). זוהי מדבקה שמדביקים על גוף הגיטרה על מנת לשמור עליה מפני המכות שנותנים נגני הפלמנקו תוך כדי נגינה. נגני הפלמנקו שמלווים ריקוד ושירה נאלצים להתמודד עם העובדה שתמיד יושמעו חלשים יותר ממוחאי הכפיים ומהריקוד, לכן טכניקת הנגינה בנויה כך, שתפיק מהגיטרה את מקסימום העוצמה. אחת הטכניקות היא לשלב מכות בעזרת האצבעות בגוף הגיטרה- הן מתחת למיתרים והן מעליהן, לכן על כל גיטרת פלמנקו מדביקים מדבקה חזקה זו שמונעת ממכות אלה להזיק לעץ.

 

 

 

Golpe

בתרגום חפשי: מכה. זהו כינוי למכה שנותנים רקדני הפלמנקובכל כף הרגל. נגינת הרגליים של רקדני הפלמנקו מתחלקת למספר צלילים בהם יכול הרקדן להקיש ברגליו. ראה גם אפשרויות נוספות כגון: Planta, Tacon ו Punta .

 

 

 

גרנאינה או גרנאינאס-Granaina

ענף פלמנקו שמקורו בעיר Granada והוא שייך לענפי הפלמנקוחסרי הקצב בהם הגיטריסט עוקב אחרי שירת הזמר. ענף זה התפתח בשני מישורים. האחד היא הווריאציה המקורית ביותר של Frasquito Yerbaguena והשנייה של Antonio Chacon, אשר באחד ממסעיו ל Granada בשנת 1880 שמע את הסגנון המקומי של ה Fandangos de Granada, אשר השפיעו ביותר על סגנון ה Granainas כפי שהוא מוכר היום.

 

 

 

גואחירה או גואחיראס-Guajiras

ענף פלמנקו שמקורו בעיר Cadiz. זהו הכינוי הספרדי לעובדי האדמה הקובניים. ענף שמילותיו מדברות לרוב על העיר Havana שבקובה, על תושביו, אהבה ונוסטלגיה.

 

 

 

גיטרה-Guitarra

גיטרה. כלי נגינה מקבוצת כלי המיתר המהווה היום הכלי הפופולרי והבינלאומי ביותר ביניהם, אשר ניתן לראות אותה כמעט בכל העולם ובכל התרבויות. עשויה מעץ ובעלת שישה מיתרים מניילון, אשר שלושת מיתריה העליונים(הבסים)מצופים נחושת. מקורות הגיטרה אינם ידועים בוודאות. טענה אחת היא שמקורה ב"עוד" הערבי שהוכנס לספרד בזמן הכיבוש המורי(המוסלמי), אשר שלט בספרד כ 800 שנה במאה השמינית. טענה אחרת קדומה עוד יותר נוגעת לתקופת היוונים שיצרו כלי מאוד דומה לגיטרה הקלאסית של היום, אם כי צורתה הייתה מרובעת ובעלת ארבעה מיתרים, שלאחר מכן הועתקה ושופצה על ידי הרומאים. יש הטוענים שכלי זה הוכנס לספרד כבר במאה ה 400 לפני הספירה. המיתולוגיה היוונית מספרת על הרמס בנם של זאוס ומאיה, שכאשר היה בן יום אחד בלבד, בנה לעצמו כלי מיתר שהיה עשוי משריון של צב וצליליו היו כה ערבים לאוזן עד כדי כך שאפולו קנה ממנו כלי זה ובתמורה הציע לו כוחות רבים. על פי הסברות- הופעתה הקדומה ביותר של הגיטרה היא תקופת דוד המלך שכבר במאה ה 1300 לפני הספירה ניגן על הלירה- כלי בעל 4 מיתרים שאף היו לו קצוות מעוגלים. דוד היה מנגן בלירה על מנת להרגיע את שאול המלך. בסוף המאה ה 18 ובתחילת המאה ה 19 הופיעה הגיטרה הראשונה שהייתה מאוד דומה לגיטרה הקלאסית שמוכרת בימינו, אשר ממנה התפתחו הגיטרההאקוסטית והחשמלית. צאצאי הלירה הם: הנבל, הבאנדורה(כלי אוקראיני), העוד והגיטרה.

 

 

 

גיטרת הפלמנקו

הגיטרה הינו כלי הנגינה העיקרי של הפלמנקו, אשר ממלא את כל תפקידיו המוסיקאליים: נגינת סולו, ליווי זמרים וליווי רקדני פלמנקו. הגיטרה ממלאה את התפקיד המלודי, ההרמוני והקצבי של הפלמנקו. הגיטרה מופיעה לראשונה ככלי ליווי יחידי לשירת הפלמנקו באמצע המאה ה 19. עד אז שירת הפלמנקו בוצעה ללא ליווי מוסיקאלי כלל. טכניקת הנגינה של גיטרת הפלמנקו היא שילוב של שתי טכניקות נגינה שהיו נהוגות. 1. Guitarra Castellana: טכניקת נגינה של Arpegios (פירוקי אקורדים) מהירים שבעזרתם היו מלווים ריקודים. טכניקה זו נקראה גם: Rasgueada. 2. Guitarra Morisca: טכניקת נגינה של פריטות נשענות (Picado) שמקורה בנגינת העוד. גיטרת הפלמנקו קלת משקל יותר מהגיטרה הקלאסית ועשויה מעצים שונים שמקנים לה את הצליל המיוחד והמתכתי יותר מהגיטרה הקלאסית. כמו כן מודבק על חלקה הקדמי מעין נייר דבק שקוף וחזק עשוי פלסטיק, אשר נועד להגן על הגיטרה מפני המכות שנותנים נגני הפלמנקו באצבעותיהם ובכף ידיהם, אשר כינויו: Golpeador . גיטרת הפלמנקו צרה יותר מהגיטרה הקלאסית דבר שמקנה לה צליל גבוה יותר. נגינת הפלמנקו מתבססת על ה Rasgueados של ה Guitarra Catellana, הפריטות הנשענות של ה Guitarra Morisca, מכות על גוף הגיטרה, Alzapua(נגינה עם האגודל כלפי מעלה), Arpegios(פרוקי אקורדים)ו Tremolo flamenco .

bottom of page