top of page

T

Tablao

מקום המשמש להופעות פלמנקו. מגיע מהמילה: Tabla שפירושה לוח והכוונה ללוח העץ עליו רוקדים רקדני הפלמנקו. הטבלאוס מהווים למקום העיקרי והחשוב ביותר להופעות הפלמנקו בספרד שבו החלו להופיע כל אומני הפלמנקו הגדולים. בעבר הם נקראו: Cafe cantantes בתרגום חפשי: "בתי קפה שרים". בכל טבלאו מתקיימות שתיים עד שלוש הופעות בכל יום. הופעות פלמנקו אלה מבוצעות בצורה האוטנטית שבה היו מופיעים בעבר, לכן אין בהם מערכות הגברה והקהל יושב על שולחנות עגולים. הופעות הפלמנקו כוללות שירה, ריקוד, נגינה בגיטרה ומוחאים.

Tacon

עקב זהו אחד ממרכיבי הנגינה של רקדן הפלמנקו ברגליו. העקב בנעלי הפלמנקו ממולא במסמרים על מנת לשמור עליו וגם על מנת להשמיע את הצליל המיוחד והגבוה של העקב. ישנם צורות רבות ומגוונות לנגן בעזרת העקב בריקוד הפלמנקו. האחד מהם הוא כאשר מניחים כף הרגל הקדמית על הרצפה, מרימים את העקב ומורידים אותו, השני הוא כאשר מרימים את כל הרגל מהרצפה ומורידים רק את העקב, השלישי הוא כאשר עומדים על קצות האצבעות של שתי הרגליים ומקישים בעקבים בזה אחר זה, כאן ניתן להגיע להקשות מהירות ביותר.

טנגוס-Tangos

אחד מענפי הפלמנקו החשובים ביותר. מקורו נמצא בערים Sevilla וCadiz ואין לו קשר עם הטאנגו הארגנטינאי. בנוי מקצב של ארבע פעימות, ומנוגן ומושר לרוב בסולם פריגי ספרדי. יש הטוענים שמקורו הוא בשירים אשר רקדו אותם במאה ה 19 ושהתפתחו עם השנים למה שאנו מכירים כיום. ריקוד הטאנגוס לא מופיע בדרך כלל ככוריאוגרפיה בפני עצמה אלא כריקוד שרוקדים במסיבות הפלמנקו וכסיומי ריקודים בענפי הפלמנקו כמו: Tientosו Tarantos על מנת להעניק לריקוד אופי אנרגטי, חזק ומהיר בסופו. זהו ריקוד שמח היתולי בה רקדנית הפלמנקו מתגלה במלוא נשיותה. שירת הטאנגוס היא בעלת אופי צועני מאוד.

קיימים סגנונות רבים לענף זה המנוגנים בסולמות שונים וביניהם:
Tango de Triana (סולם מינורי)
Tango de jerez (מנוגן בסולם פריגי ספרדי ומז'ורי)
Tango de malaga (סולם מז'ורי ומינורי)
Tangode cadiz (סולם פריגי ספרדי)
Tangode cadiz (סולם פריגי ספרדי)
Tango de granada (מנוגן בפוזיציה של אקרוד"E"בסולם פריגי ספרדי או מז'ורי בקצב יותר איטי ובאירה דומה ל Tanguillos).

טנגייוס-Tanguillos

אחד מענפי הפלמנקו אשר מקורו בעיר Cadiz שבדרום ספרד(אנדלוסיה). שירים קלילים באופיים ואף קומיים. שיר אחד לדוגמא מספר על תקופה בה היו הולכים אנשים לשפת הים על מנת לחפש מטבעות ישנים. השיר מספר על אם גיסתו של המשורר אשר במשך שבוע חפרה בחוף הים, איבדה את שערה ואת ציפורניה(אפילו שהרבה לא היו לה – כך מילות השיר)ובסוף במקום לחטוף את המטבעות- כל מה שהיא חטפה זה דלקת ריאות. בקטע הוידיאו המצורף מנגן Melchor de Marchena את השיר זה בגיטרה. מושר ומנוגן בסולם מז'ורי ומינורי.

טרנטה-Taranta

מענפי הפלמנקו החשובים ביותר. שירה השייכת לקבוצת הענפים של שירי כורי הפחם המתארים את האסונות שאירעו שם ואת העצבות והאבל שעוברות משפחותיהם. מקורו במחוז Almeria, Jaen ו Murcia. זוהי שירה חופשית ללא קצב שבה נגן הגיטרה פלמנקו עוקב אחרי הזמר. הליווי המוסיקאלי של הגיטרה מנוגן באקורדים חסרי טרצה ופתוחים. הטרצה הוא הצליל השלישי של האקורד הקובע את אופי האקורד(מז'ורי או מינורי). כאשר האקורד חסר טרצה הוא נשמע לא ברור, חשוך, כזה שמגשש באפלה, כגון זה שנמצא בתוך מכרה פחם בחושך. השירה היא ארוכה בה זמר הפלמנקו מושך את המילים וההברות.

טרנטו-Taranto

ענף בפלמנקו שנובע מהטראנטה(Taranta) ונבדל ממנו בעובדה שהוא בעל קצב. הטרנטו הגיע אל הפלמנקו מתוך הרצון והצורך של רקדני הפלמנקו לרקוד את הטרנטה. הראשונה אשר רקדה את הטרנטו הייתה רקדנית הפלמנקוהאגדית: Carmen Amaya. ריקוד הטרנטו כולל: בתי שירה(Letras), פלסטות(Falsetas), אסקובייה (Escobilla) וסיום הריקוד בקצב הטאנגו פלמנקו. זהו מקצב של 4 פעימות שדומה לטיאנטוס ומשפט מוסיקאלי (Compas)של 8 פעימות. ההרמוניות(האקורדים) של הגיטרה הם כמו של הטרנטה חסרי טרצה ופתוחים וכך נוצרת אוירה של קדרות, מסתוריות ועצב.

Ay que donde andara mi muchacho
Ay que hace tres dias que no lo veo
Dime donde andara mi muchacho
Si estara bebiendo vino
O andara por ahi borracho

אייי איפה מסתובב הבחור שלי
אייי כבר שלושה ימים שאני לא רואה אותו
תגיד לי איפה מסתובב הבחור שלי
בטח שותה עכשיו יין
או מסתובב לו שיכור

 

 

 

טיאנטוס-Tientos

אחד מענפי הפלמנקו השייך לקבוצת ה Cante jondo שהיא השירה העמוקה, הכבדה והאיטית של הפלמנקו. היה זה Antonio chacon שהקליט בשנת 1910 טאנגוס איטיים מאוד, אשר מהם התפתח לאחר מכן הטיאנטוס, שמקורו כנראה בערוב של המילים Tangos lentos (טאנגוס איטיים). הטיאנטוס מנוגן ומושר בסולם פריגי ספרדי ומלווה בגיטרה בפוזיציה Por medio(אקורד A). זהו ענף שנהוג לרקוד, לשיר ולנגן אותו. מקצבו הוא של 4 פעימות ו משפט מוסיקאלי Compas של 8 פעימות. שירת הטיאנטוס בנויה בדרך כלל באופן אחיד ומעטות הן הוריאציות שלה. נהוג לסיים את השירה והריקוד של הטיאנטוס בקצב של טאנגוס, כאשר הכניסה אל הטאנגוס מתבצעת בשתי השורות האחרונות של הטיאנטוס. שירת הטיאנטוס היא רגשנית ורומנטית.

 

 

 

טונה-Tona

נחשב לענף הפלמנקוהעתיק ביותר אשר ישנן עדויות אליו משנת 1770. הטונה היא שירה בעלת קצב חפשי וללא ליווי של הגיטרה, אשר מבוססת על שירים מאוד עתיקים: הRomances. כל השירים ללא ליווי גיטרה נקראו טונה עד שבשנות 1830 החל הפיצול בענפים ובסגנונות. מן הטונה התפתחה הסיגיריאס(Siguiriyas) בערים: Cadiz ו Jerez de la frontera, ה Carceleras וכל ענפי הפלמנקו בעלי קצב חופשי וללא ליווי של גיטרה. רפאל מארין פרסם בשנת 1902 מתודות לגיטרה ובו הוא טוען שקיימים 33 סוגים של הטונה שמתאימים לגילו של ישו. טענה צוענית אחרת היא שקיימים 31 סוגים, ואחרים טוענים שאלה 26.

Yo soy como aquel buen viejo
Que esta en medio del campo
yo no me meto con naide
Que naide se meta conmigo

אני כמו אותו זקן טוב
שנמצא בלב הכפר
אני לא מתעסק עם אף אחד
שאף אחד לא יתעסק איתי

 

 

 

Tremolo

טכניקת נגינה בגיטרה ספרדית, אשר משמשת גם גיטרת פלמנקו וגם גיטרה קלאסית. בטכניקה זו מנגנים על אותו צליל מספר פעמים במהירות רבה ובכך נוצרת תחושה של זרימה בצליל. בגיטרה קלאסית הטרמולו הוא של שלושה צלילים בעוד שבנגינת פלמנקו הוא ארבעה. טכניקת נגינה זו מבוססת על נגינת צליל אחד באגודל ואחר כך בא הטרמולו. נגן הפלמנקו Manolo sanlucar כתב קטע ובו טרמולו של 10 צלילים

bottom of page