C

 

קאבאלס-Cabales

אחד מענפי הפלמנקו ממשפחת ה Siguiriya. מאוד דומה לה בעיקר במשפט המוסיקאלי (Compas)שלה הבנוי מ 12 פעימות ומחולק באופן הבא:
12 123 123 12 12
נבדל מה סיגרייאה(Siguiriya) בעיקר בעובדה שהוא מנוגן ומושר בסולם מז'ורי לעומת הסיגרייאה(Siguiriya)שמנוגנת בסולם פריגי ספרדי. כמו כן הם נבדלים באינטונציה שלהם. לגבי השם מספרים שזמר פלמנקו שר לקבוצת עשירים אשר אחד מהם שילם לו מעט כסף וזמר הפלמנקו אמר: אני שרתי קאבאלס(גבריים) והתנהגותך אינה גברית.

Cabales קטע האזנה של
Antonio Agujetas :שירה
Alberto San Miguel :גיטרה

Cafe cantante

כינוי לבתי הקפה באמצע המאה ה 19 בהם היו מציגים הופעות פלמנקו. הם היו ממוקמים באולמות גדולים, קירותיו קושטו במראות גדולות ובמודעות של לוחמות שוורים. בקצהו הייתה ממוקמת הבמה אשר בה הופיעו אומני הפלמנקו. ה Cafe cantantes הוחלפו אחר כך ב Tablaos flamencos .

קחון-Cajon

כלי נגינה ממשפחת כלי ההקשה שמקורו בפרו. נראה כקופסא שהנגן יושב עליה ומתופף בעזרת ידיו. בחלקו האחורי ישנו חור עגול, אשר גם ממנו יוצא הצליל. בחלקו העליון מנגן נגן הקחון את הצלילים הגבוהים שנשמעים דומה למצילת התופים: High hat בעוד שבמרכז הקחון נשמעים הצלילים הנמוכים שלו הדומים ל: Base drum. כלי זה השתרש בהופעות הפלמנקו בעקבות הופעותיו של נגן הגיטרה Paco de Lucia , אשר צירף את הנגן הברזילאי:Rubem Dantas. נגינת הקחון אינה בשימוש במועדוני הפלמנקו ובטבלאוסים(Tablaos) שם מבצעים עדיין את ההופעות בצורה הפרימיטיבית אך היא בשימוש רב בהפקות הפלמנקו הגדולות, בתיאטראות ובהקלטות. הקחון נמצא היום בשימוש רב לא רק בפלמנקו אלא אף בלהקות של מוסיקה עכשווית.

קאלו-Calo

השפה הצוענית. מעט יודעים על שפה זו ואין כיום צוענים שמדברים בה אך רבות מהמילים בשירי הפלמנקו הם בקאלו למשל:
לאהוב = Camelar
צועני = Cales

קמביו-Cambio

בתרגום חופשי: חילוף או החלפה. הכוונה היא לשינוי בקצב באפשרויות הבאות:
1. מ Time ל Double time כלומר מהירות הפעמה נשארת קבועה אך מספר הצלילים או הנקישות בפעמה מוכפלת.
2. הכפלת המהירות.
3. העברה מענף פלמנקו איטי למהיר כמו לדוגמא מ Tientos ל Tangos .
ה Cambio נעשה באופן פתאומי וללא הכנה או סימן כלשהוא.
 

קאמפניליארוס-Campanilleros

אחד מענפי הפלמנקו שמקורו בעיר סביליה (Sevilla). אלה שירים פופולאריים ששרים בחג ה Rosario de la Aurora ומלווים אותו בגיטרה, פעמונים וכלי הקשה נוספים. היה זה זמר הפלמנקו הנודע Manuel Torres ששר זאת לראשונה בסגנון פלמנקו ומאז שרו אותה גם זמרי הפלמנקו: La Ninia de la Pueblaששרה אותה מהר יותר ובקלילות וJuan Varea . אלה שירים דתיים המדברים על ישו והבתולות הקדושות שהן אימו.

Campanilleros קטע האזנה של
Laura Vita :שירה
Eduardo Rebollar :גיטרה

קאניה-Cania

מבטאים: קאניה. זהו אחד מענפי הפלמנקו ממשפחת הSolea. מאוד דומה ל Solea por buleria ויחד עם זאת שונה ממנה ב קריאות ה "איייים" בסוף כל משפט. אין רפרטואר רב לשירים אלה. הראשונה שרקדה את הCania הייתה Carmen Amaya . מקורותיו אינם ידועים. ייתכן שמדובר בפזמון לשיר עתיק ועממי או מהנוהג הספרדי לשיר לכבוד כוס היין נהוג לקרוא לכוס בירה.

Cania קטע האזנה של
Segundo Falcon :שירה
Manolo Franco :גיטרה
 

קאנסטראס-Canasteras

אחד מענפי הפלמנקו שמקורו באי San Fernando. זהו ענף ששר אותו לראשונה ואחרונה גדול זמרי הפלמנקו: "קמרון דה לה איסלה"(Camaron de la Isla). הוא דומה מבחינת המבנה ל פנדנגוס(Fandangos).

Cantaor

זמר פלמנקו

Cantaora

זמרת פלמנקו

קאנטה צ'יקו-Cante chico

בתרגום חפשי: שירה קטנה.
הכוונה היא לענפי הפלמנקו השמחים, המהירים והחגיגיים. לדוגמא: טאנגוס (Tangos), אלגריאס(Alegrias) ובולריאס(Bulerias).
אחת הדרכים לחלק את הפלמנקו היא לשני חלקים אלה:Cante chico ו Cante grande.
מהיותה של הפלמנקו מוסיקה עממית- היא מתארת את כל התחושות וחוויות החיים- גם השמחות וגם העצובות על כן ענפי הפלמנקו מאוד שונים, ולפעמים בקיצוניות, האחד מהשני.

קאנטה גרנדה-Cante grande

בתרגום חפשי: שירה גדולה.
הכוונה היא לענפי הפלמנקו העמוקים והקודרים.
לדוגמא: סולאה(Solea),סיגריאס(Siguiriyas) וטיאנטוס(Tientos).
אחת הדרכים לחלק את הפלמנקו היא לשני חלקים אלה: Cante chico ו Cante grande .
מהיותה של הפלמנקו מוסיקה עממית- היא מתארת את כל התחושות וחוויות החיים- גם השמחות וגם העצובות, על כן ענפי הפלמנקו מאוד שונים ולפעמים בקיצוניות, האחד מהשני.

קאנטה חונדו-Cante jondo

בתרגום חופשי: שירה עמוקה. סגנון שירה כבד, עמוק וגרוני.

קאנטיניאס או קנטיניאה-Cantinias

ענף הפלמנקו ממשפחת הAlegrias , אשר שונה ממנו בפוזיצית הנגינה(מיקום אצבעות יד שמאל על צוואר הגיטרה)ובכך שאין בו את קטע הסילנסיו(Silencio) שיש ב Alegrias . ה Cantinias הוא שם כולל לענפי הפלמנקו ממשפחת הAlegrias: Caracoles,Mirabras וה Romeras. ענפי פלמנקו אלה שמחים ומהירים יותר מה Alegrias. הבדל נוסף הוא בפוזיציית האקורד בגיטרה (פוזיציה של אקורדC ).

El barquito de vapo
Esta echo con la idea
Que echandole carbon
Navega contra marea

אוניית הפחם
עשויה עם הרעיון
שכששמים בה פחם
מפליגה נגד הזרם

Cantinias קטע האזנה של
Laura vital :שירה
Eduardo Rebollar :גיטרה

קאפו-Capo

קיצור של Capodastro. זהו גשר הנצמד לצוואר הגיטרה, לוחץ על המיתרים ובכך מעלה את גובה הצליל. נפוץ מאוד בנגינת הפלמנקו לליווי זמרי פלמנקו כיוון שזמרים שרים בסולמות שונים ומיקום הגשר בסריג שונה- משנה את הסולם. הצליל האופייני של הגיטרה פלמנקו הוא בעיקר בפוזיציות הנגינה(מיקום אצבעות יד שמאל על צוואר הגיטרה)ואלה הם מעטות, לכן נגן פלמנקו משתמש בפוזיציות אלה תמיד וכאשר יש צורך בהחלפת סולם-הוא ממקם את הגשר בסריג שונה על צוואר הגיטרה. נגני גיטרה בסגנונות אחרים וביניהם נגנים קלאסיים וג'אז משנים את פוזיציות הנגינה ואינם משתמשים בגשר.

קארקולס-Caracoles

אחד מענפי הפלמנקוששיך למשפחת ה Cantinias של משפחת ה Alegrias. פירוש המילה הוא שבלולים ומקורו בעיר Sanlucar. דומה ל Alegrias במקצב, בסולם ובמשפט מוסיקאלי (Compas) ויחד עם זאת שונה ממנה בעובדה שה Alegrias בנויה ממשפטים קצרים בעוד שה Caracoles בנוי משיר ארוך בהמשכים, לכן לא ניתן לזמר לערבב בין המשפטים. המילים בשירי ה Caracoles הם מילים פיקנטיות ואף מצחיקות שמרבים להכניס את המילה: קרקולס.

Caracoles קטע האזנה של
Laura Vital :שירה
Eduardo Rebollar :גיטרה

קארסלראס-Carceleras

Carceleras קטע האזנה של
Antonio Agujetas :שירה

 

שירת האסירים. שירים ששרים ללא ליווי מוסיקאלי. אלה שירים המדברים על עבודות פרך, ב
תי-כלא וכ"ו. שייך למשפחת הטונה(Tona).
Al subir por la escalera
En el primer calabozo
Oi una voz que decia
Lastima de tan buen mozo
Con la libertad perdia

כשעליתי במדרגות
בכלא הראשון
שמעתי קול שאמר
כמה חבל הוא נראה טוב כל כך עם החופש אבוד

Cartageneras - קארטחנרה או קארטחנראס

מקורו ב Cartagena אשר ב Murcia. קיימים היום שני סוגים של Cartageneras. אחד של Antonio Chacon והשנייה הקלאסית. שייך לקבוצת ענפי הפלמנקו ממשפחת ה: Cantes de Levante השייכים למשפחת ה: Cante de las Minas(שירת כורי הפחם) כמו ה Tarantas .

Cartagenera clasica קטע האזנה של
Ninio de Olivares :שירה
Manolo Franco :גיטרה

Cartagenera de Chacon קטע האזנה של
La Tobala :שירה
     Pedro Sierra :גיטרה

קסטניאטות-Castaniuelas

כלי נגינה ממשפחת כלי ההקשה שמשמש את רקדני הפלמנקו. הם עשויים עץ או פיבר גלס. צלילם מזכיר את צלילם של שבירת אגוזים ומכאן שמם מהמילה:Castanias (אגוזים בספרדית). נגינה בקסטניאטות משמשת את רקדני הפלמנקו בעיקר בענפים הפופולאריים והקלילים כגון הסביליאנס(Sevillanas) או הפנדנגו דה וואלוה(Fandango de Huelva) אם כי גם לעיתים רחוקות בסיגריאס(Siguiriyas). הנגינה בקסטניאטות משמשת גם את רקדני המוסיקה הקלאסית הספרדית.

Cejilla

המילה הספרדית ל Capo.

(ראה Capo)

צ'ופלאס-Chuflas

אחד מענפי הפלמנקו ממשפחת Bulerias . ההבדל היחיד בינה לבין ה Bulerias הוא במילות השיר. מקורו בעיר Cadiz.

טבלטורה-Cifras

כינוי לכתיבת תווים בשיטת הטבלטורה בו הקווים מציינים את מיתרי הגיטרה והמספר מציין את הסריג שאצבע יד שמאל לוחצת. זוהי שיטה לכתיבת מוסיקה עתיקה יותר משיטת התווי ם, אשר יכולה לשמש כל כלי בנפרד. כך בטבלטורה של גיטרה יכולה לקרוא רק הגיטרה לעומת כתיבת התווים שזוהי שפה משותפת לכל הכלים. שיטת הטבלטורה קלה לקריאה יותר משיטת התווים, ונגנים רבים מעדיפים אותה על פני שיטת התווים. בעבר הייתה שיטת הטבלטורה מחוסרת כתיבת קצב(כפי שמראה התמו נה) אך מאוחר יותר צורף לה גם קצב וכך ניתן היום לקרוא טבלטורות עם קצב.

קולומביאנס-Colombianas

שירה שהומצאה על ידי Pepe Marchena ומקורה בעיר Sevilla או ב Cadiz. בעלת השפעה דרום אמריקאית. מבוסס על מנגינות קולומביאניות. Marchena הוא זה שקיבע את מבנה הקולומביאנה, אשר אותו מבצעים היום כמעט ללא שינוי או וריאציה. קיימות מספר דעות לגבי המקורות של הקולומביאנה. יש הטוענים שזהו ענף שמקורו בקולומביה ושייך לענפי הפלמנקו של:"הלוך ושוב" Cantes de ida y vuelta כמו הרומבה (Rumba), הגואחיראס(Guajiras) והוידליטה(Vidalita) ואחרים הטוענים שזהו ענף שמקורו ב Cadiz או ב Sevilla והואפלמנקו ספרדי טהור.

Colombianas קטע האזנה של
Tina Pavon :שירה
Eduardo Rebollar:גיטרה

קומפאס-Compas

המשפט המוסיקאלי של הפלמנקו.
בפלמנקו מתחלקים המשפטים המוסיקאליים לשלוש.
1. משפט מוסיקאלי של 12 פעימות כדוגמת ה Bulerias,Alegrias ,Solea .
2. משפט מוסיקאלי של 8 או 4 כדוגמת ה Tientos,Tangos ו Farruca.
3. חסרי משפט מוסיקאלי: אלה הענפים בפלמנקו ששרים ללא ליווי מוסיקאלי כדוגמת ה Fandango,Granaina , Malaguena או Taranta .
המשפט המוסיקאלי בפלמנקו קשור במספר גורמים.
1. ההטעמות-פעימות חזקות עליהם "יושב" משקל המשפט.(מסומנות בצבעים בציור)
2. ההרמוניה-חילוף האקורד(בדרך כלל בפעמות 3 ו 10)
3. תחילתו וסיומו של המשפט(משתנה מענף לענף)
4. ההתרחשות (סיומו של ריקוד, שירה או נגינת גיטרה שיכולים להסתיים אחרי חצי Compas).

קונטרטיאמפו-Contratiempo

הרקדנית מעלה את המהירות ב Contratiempo בכפיים ו Tiempo ברגליים. דומה ל Of beat, Sincopa באנגלית. זוהי הפעמה שנמצאת בין הפעמות, ב"שתק" שהיה "אמור" להיות ביניהן. ההבדל בין ה Contratiempo ל Sincopa הוא שה Sincopa היא פעמה שמופיעה בפעמה החלשה שבין הפעמות החזקות- וממשיכה לנגן עד הפעמה החזקה הבאה בעוד שה Contratiempo היא פעמה שמופיעה בפעמה החלשה ונשארת שם. זהו מושג שנוהגים להשתמש רקדני פלמנקו כיוון שאין באפשרותן של מכות הרגליים להיות רצף צליל מתמשך לכן הן נקראות Contratiempo.

קופלה-Copla

בית מתוך שיר. זהו גם סגנון שירה בפני עצמו מאוד פופולארי בספרד שבנוי משירים ארוכים וליריים המלווים בתזמורת. בין זמרות הCoplas המפורסמות נמצאות: Marife de Triana ו Isabel Pantoja. שירים אלה מושרים בעוצמת רגש עזה וזמר Coplas מציג את השיר גם בתנועות גוף רבות המזכירות מחול פלמנקו. זוהי שירה הדורשת ידע ומיומנות רבה. הזמר אינו כבול לקצב ותזמורת עוקבת אחריו.

קואדרו פלמנקו-Cuadro flamenco

Tablaos זוהי צורת הופעה שמאוד מקובלת במועדוני הפלמנקו: ה. פירוש המילה הוא תמונה והיא נקראת כך, כיוון שבצורת הופעה זו האומנים נמצאים רוב הזמן, כולם, על הבמה, כך שמהקהל הם נראים כתמונה. לעומת זאת בהופעות תיאטרון האומנים נכנסים ויוצאים מהבמה במשך כל זמן ההופעה. ההופעות בסגנון הקואדרו פלמנקו באות להציג מאין מצב של מסיבת פלמנקו על כן יושבים המשתתפים האחד ליד השני ומעודדים זה את זה.

קורידו חיטאנו-Corrido gitano

.Corrida נקרא גם

.Tona יש הטוענים שזהו ענף הפלמנקו העתיק ביותר אפילו לפני ה

  .שירה ללא ליווי מוזיקאלי,אשר לא הייתה מקובלת במעמד הגבוה,וכך ענף זה שייך למעמד הנמוך

Corrido gitano קטע האזנה של
El Negro del Puerto :שירה